Tarina

Timberlandin tarinan juuret ulottuvat Etelä-Bostoniin ja vuoteen 1952, jolloin Nathan Swartz osti osuuden Abington Show Company -nimisestä yrityksestä. Muutaman vuoden kuluttua Swartzin pojat Sidney ja Herman tulivat mukaan liiketoimintaan ja yritys siirtyi Newmarketiin New Hampshireen.

Seuraava askel kohti menestystarinaa otettiin vuonna 1973, kun Sidney Swartz huomasi amerikkalaisten työmiesten kaipaavan kunnollisia nahkakenkiä, jotka pitäisivät jalat kuivina ulkotöissä. Syntyi Timberland-kengät, joiden vedenpitävyyttä testattiin upottamalla ne vesiämpäriin useamman tunnin ajaksi. Kun ämpäristä nostettiin sisältä yhä kuivat kengät, Sidney arveli kehittäneensä menestystuotteen.

Vedenpitävyys, korkea laatu ja ajaton muotoilu ovat tehneet tästä vuonna 1973 syntyneestä kenkämallista koko brändin kulmakiven ja se on toiminut yleisenä suunnannäyttäjänä koko alalle. Kenkämalli tunnetaan nykyään maineikkaana Timberland Yellow Boot – 6” Premium Boot -kenkänä. Vaikka tarkoituksena ei ollut tuoda markkinoille uutta muoti-ikonia, ahkerille työmiehille suunnatut kengät nousivat lyhyen ajan sisällä muotimaailman kulttimaineeseen aina hip-hop-piirejä myöten. Monet artistit ovatkin käyttäneet Timberlandin kenkiä yksilöllisyytensä symbolina.

Nykyään Timberlandin kengät testataan Uuden-Englannin maaston vaihtelevissa sääolosuhteissa. Pääkonttorimme sijaitsee edelleen New Hampshiressa ja alueen vaikutteet näkyvät vahvasti mallistossamme aina purjehduskengistä bootseihin ja vapaa-ajankengistä vaelluskenkiin. Filosofiaamme kuuluu, että sadevaatteiden ei tarvitse näyttää sadevaatteilta – ja silti suurin osa mallistomme tuotteista sopii käytettäviksi säällä kuin säällä.

Arvot ja vastuullisuus

Timberland tunnetaan ekologisena ja vastuullisena suunnannäyttäjänä. Myös vahva käsityöläisperinteemme jatkuu yhä ja osa kenkien valmistusvaiheista tehdään edelleen käsin. Vastuullisuuteemme kuuluu, että kokoaikaiset työntekijämme saavat käyttää 40 palkallista työtuntia vuodessa vapaaehtoistyöhön. Vapaaehtoistyöohjelmamme lanseerattiin vuonna 1992 nimellä Path of Service™ ja sen kautta työntekijämme ovat tehneet jo yli miljoona tuntia vapaaehtoistyötä. Vuonna 2006 päätimme puolittaa yrityksemme kasvihuonepäästöt ja saavutimme tavoitteen vuonna 2014.

Media

Aineistopankkiin pääset oheisesta linkistä.

Sultrade, info@sultrade.fi | puh. (09) 859 581

Linnoitustie 2 A, 02600 Espoo

Markkinointi

Timberlandin markkinoijana toimii Suomessa Oy Sultrade Ltd. Suomalaisen Transmeri Groupin omistama Sultrade toimii urheilu- ja vapaa-ajantuotemerkkien maahantuojana, valmistajana ja markkinoijana Suomessa, Skandinaviassa, Baltiassa ja Venäjällä.

Sultraden portfoliossa on 10 kansainvälistä urheilu- ja vapaa-ajan tuotemerkkiä. Valmistajana vastuullisesti toimiva Sultrade on vahvasti mukana kehittämässä kotimaista urheiluliiketoimintaa kansainvälisten tuotemerkkien kautta ja myös viemässä suomalaista osaamista kansainvälisille pelikentille. Sultraden Espoon Leppävaarassa sijaitsevassa toimistossa työskentelee 40 henkilöä.