Tarina

Timberlandin tarinan juuret ulottuvat Etelä-Bostoniin ja vuoteen 1952, jolloin Nathan Swartz osti osuuden Abington Show Company -nimisestä yrityksestä. Muutaman vuoden kuluttua Swartzin pojat Sidney ja Herman tulivat mukaan liiketoimintaan ja yritys siirtyi Newmarketiin New Hampshireen.

Seuraava askel kohti menestystarinaa otettiin vuonna 1973, kun Sidney Swartz huomasi amerikkalaisten työmiesten kaipaavan kunnollisia nahkakenkiä, jotka pitäisivät jalat kuivina ulkotöissä. Syntyi Timberland-kengät, joiden vedenpitävyyttä testattiin upottamalla ne vesiämpäriin useamman tunnin ajaksi. Kun ämpäristä nostettiin sisältä yhä kuivat kengät, Sidney arveli kehittäneensä menestystuotteen.

Vedenpitävyys, korkea laatu ja ajaton muotoilu ovat tehneet tästä vuonna 1973 syntyneestä kenkämallista koko brändin kulmakiven ja se on toiminut yleisenä suunnannäyttäjänä koko alalle. Kenkämalli tunnetaan nykyään maineikkaana Timberland Yellow Boot – 6” Premium Boot -kenkänä. Vaikka tarkoituksena ei ollut tuoda markkinoille uutta muoti-ikonia, ahkerille työmiehille suunnatut kengät nousivat lyhyen ajan sisällä muotimaailman kulttimaineeseen aina hip-hop-piirejä myöten. Monet artistit ovatkin käyttäneet Timberlandin kenkiä yksilöllisyytensä symbolina.

Nykyään Timberlandin kengät testataan Uuden-Englannin maaston vaihtelevissa sääolosuhteissa. Pääkonttorimme sijaitsee edelleen New Hampshiressa ja alueen vaikutteet näkyvät vahvasti mallistossamme aina purjehduskengistä bootseihin ja vapaa-ajankengistä vaelluskenkiin. Filosofiaamme kuuluu, että sadevaatteiden ei tarvitse näyttää sadevaatteilta – ja silti suurin osa mallistomme tuotteista sopii käytettäviksi säällä kuin säällä.